Vidensbase

 
 

I Danmark er der de sidste godt 10 år blevet produceret en mængde pædagogisk forskning, der har haft forholdet imellem pædagogik og køn i søgelyset. Feltet er komplekst og rummer vidt forskellige tilgange og syn på sammenhænge imellem køn og pædagogik.

Den tilgang vi i Foreningen Køn i Pædagogik indskriver os i, har afsæt i et socialkonstruktivistisk perspektiv. Herunder finder du en samling af henvisninger til bøger, artikler, tidsskrifter, rapporter og opgaver omhandlende køn i pædagogik. De henvisninger der ligger her repræsenterer et udvalg af stemmer i debatten. Der findes også andre stemmer end disse og som udgår fra andre tilgange til køn, eks. en biologisk tilgang, der udforsker køn som en essentiel størrelse, der determinerer subjektet.

De henvisninger, der her er at finde, arbejder fortrinsvis med kønnet som en handling og en konstruktion, en flydende størrelse vi gør og derfor kan dekonstruere, omformulere og skabe andre betydninger ud fra end stereotype forståelser af maskulinitet og femininitet i en pædagogisk praksis.

Vi har inddelt henvisningerne i temaerne: Køn i teorien, Køn i pædagogik, Køn i daginstitutionen, Køn i skolen og Køn og Seksualitet. Du kan bruge vidensbasen i forbindelse med en opgave, du er ved at skrive, eller hvis du i det hele taget søger mere viden om køn, og kønnets plads i en pædagogisk sammenhæng.

 

...